Pokus pro dvě
Prznitelé katedrál si podávají ruce s oplzlíky… Takový
Bataille ..., nadučitel, dozajista plachý, odněkud z maloměsta... „Čas
sváteční!“ Slyšíte
jak řvou? „Čas sváteční...“ Takové masturbační vize plné laskomin se
vyjímají pěkně v každém počasí. Začínám mít stísňující pocit, že nejde
o pomýlenost, o zmatení v nepřehledných historických zvratech, ale o
jistou formu permanentní demence. A francouzští surrealisté, vedení v
politických a sociálních věcech nikdy neselhávajícím kompasem špatného
vkusu, provázejí frenetickým potleskem Castrovu despocii.
Že to tak není? Že jistý typ zkušeností je nepřenosný? Tak tedy odjinud:
několik pražských nezbedů, ostatně chlapců z lepších rodin, nadšeně vítá,
dokonce sborníkem, „nejprostší surrealistický čin“ Olgy Hepnerové, která
opozdilce na jedné letenské refýži rozjezdí náklaďákem.
V tomto zlověstném jiskření "je vidět, jak za katem a kanibalem se zjevuje
blbec“. Je to revoluční blbec. Konečně ta slova padla: Revoluce a levicový
intelektuál.
Začněme nejdříve druhým z těchto pojmů: Intelektuál levičák. Jako masový
typ se zjevil náhle: Francie, druhá polovina 18. století. Ale, koneckonců,
vždycky tady byl. Entuziasmus, horoucí srdce, býčí žlázy..., potřeba
doufat silnější než úsudek..., většinou statečný, perfektní ničitel,
vždy selhávající při rekonstrukci, zářící imaginací a samozřejmě doktrínářský
blb. A právě on má v Abendlandu permanentní roli. Neboť rozpozná a pojmenuje,
častokrát dříve nežli jiní, konkrétní formy společenské represe. A dává
tím pak určující náplň pojmu svoboda.
Tento typ existuje pouze zřídka mimo Abendland. A Abendland by mel bez
něj úplně jinou tvář. A ták už pouze jedno varování: ve většině případů
je společenská choroba zlem menším nežli lék, kterým ji chce hojit. Neboť
jeho výlučnost spočívá v přemrštěnosti, se kterou nechuť k jakémukoliv
společenskému řádu maskuje útoky proti jeho konkrétním projevům.
A nyní pojem revoluce. Či přesněji, ta její sociální verze. Cíl? Zničení
stávajících struktur a jejich nahrazení Nebem na Zemi. Metoda? „Krajně
napjatou vůlí bez uzdy, která by je krotila, nezvratnou věrou v právo
vlastní a úplným opovržením k právům druhého, energií fanatika a prostředky
zločince, touto dvojí silou menšina může podmanit většinu.“ A výsledek?
Tak jako vždycky: kompromis. Kompromis mezi kontinuitou a změnou, tak
jak jej popsali Tocqueville a Carr.
Pokud není zničena i paměť pospolitosti, ať etnogenezí či dlouhodobou
imperiální vládou odlišné civilizace, pak v tomto kompromisu vždy váží
více tradice.
A role levičáka v tomhle všem? Je dvojí. Ti nejlepší spojují zjitřenou
citlivost s religiozitou heretika a jejich úkolem je tedy nejen vyvolat
krizi kolektivního vědomí, uzlový bod obratu, ve kterém mizí ustálené
hodnoty, ale také, a to především, nastolit Nový Mýtus. Onen adorativní
vztah k tomu, co prý bude. Zatímco tu první roli sehrává stejně dobře
reformátor, ta druhá je jim psána přímo na tělo.
A kromě těchto velikánů je tady ještě průměr, spodina. „Ty usmrkané,
uslintané, vyjevené, hanobící hordy, ponořené do tlachů, třeštící bídnou
blbostí“. Revolveroví pisálci jako Marat, Fučík nebo Debray, umělecká
šmíra jako David, Sartre nebo Kohout, obskurní vědátoři, zneuznané milenky,
páteři vyklouzové, tleskači, agitátoři, zamindrákovaní trubci, výrostci,
lesbičky, inženýři ... prostě intelektuální lůza, která koná každodenní
masově politickou práci. Přežvykuje hesla, kalí vodu a vodí procesí.
Co vybrat do toho jejich rodokmenu jako ukázku? Valdenské? Jeana de Meung?
Tábority, Bundschuh? Münzera? Novokřtěnce? Camoristy, Levellery? Doma
je doma - tak tedy kališníci!
Pletenec rozporů vedoucí k revoluci je plný roztodivných uzlů. Zemský
patriotismus se sráží s univerzalismem církve, král vznáší nároky nákladné
zahraniční politiky a panstvo nemá příliš mnoho chuti k berním, vladyka
chrání patriarchální strukturu svých sídel, která je protikladná zájmům
dominií, kupecký patriciát potřebuje trh a tomu brání ochranářství feudálů
a cechů... To všechno, zabedněností a bídou napjato k nesnesení.
Kdesi dole, už po staletí, působí kontroverze mezi svědomím a právem,
mezi individuálním pojetím spravedlnosti a zákonnou normou, která organizuje
společnost. A to je právě určující téma vzdělanců.
Protože morálka je odvozena z Bible, stává se tato kniha soudcem zákonů.
A intelektuál té doby, který je prakticky vždy klerikem a všechnu naději
a důstojnost tak čerpá ve strukturách církve, má prvořadý zájem o svůj
vlastní chlév. Proto tvrdě kritizuje simonii, neřestné bohatství prelátů
a hierokratičnost řádu. A zde se problém, který řeší vzdělanec, setkává
se zájmy a potřebami některých dalších skupin. Každý si koneckonců něco
vybere. Tak třeba lenošivec na královském trůnu, plný oplzlin a chlastu,
nachází v kritice papežství určité zdůvodnění pro svou neschopnost. Neboť
bratr Zikmund, který ho ve všem přerůstá, je přece s Římem jedna ruka.
Ale dvě motivace jsou určující pro všechny souputníky vzdělance po levici:
hrabivost a potřeba naděje. Důvěryhodnost instituce spásy je zeslabena
kritikou a hrabivost v tomto posouzení nalézá jádro v pravdě zlaté -
majetek církve. Výchozí program je víceméně zřejmý: opravou církve bude
opravena společnost, která se nasytí bohatstvím vzatým Římu.
Avšak toto řešení je opět plné kontroverzí. Neboť při tom přelévání měšců
je rozdíl v příležitostech a držbě. Nemluvě již o to, že církev nereprezentuje
sociální celek.
K tomuto řešení vedou dva různorodé proudy: Pierre Valdés a svatý František
z Assisi. Program revoluční rekonstrukce společnosti a projekt revoluce
hlav a srdcí. Revolucionáři a reformátoři. A i když Hus je dědic obou
přístupů, sám patří k tomu druhému. A i když smyslem jeho učení bylo
zachovat celek změnou jednotlivin, stává se jeho osoba součástí zápalného
mýtu, který pak vznáší nároky zcela odlišných komplexů. Neboť výjimečnost
jeho příkladu je minimálně dvojí: heroismus, se kterým řeší rozpor mezi
individuální morálkou a spravedlností kolektivity, a naléhavost, se kterou
hledá ztracený soulad mezi rozumem a vírou.
A nyní nastupují intelektuální potřeštěnci a scholastičtí dětinové. Tak
nejdříve ta první sorta. Například Želivský, premonstrátský mnich. Zaklíná
chátru chiliastickými kulty a vyvolá démony, které musí živit krví. Nabízí
spásu, cinká zcizenými misky a když už v Praze není žrádlo a chlast odtáhne
s lůzou do severních Čech. Je poražen, vrací se zpátky, posléze popraven,
když nenachází další zdroje lupu.
Ti druzí, odchovaní katedrovou védou, se povětšinou v psaní pitomin.
Někteří procitnou, zděsí se zkázy a dělají pak ideologický paravan nárokům
umírněnců. Jakoubek ze Stříbra. Nalezl symbol revoluce v kalichu a tím
jeho role víceméně končí.
Sršatci míří z Prahy ven. Zatec, východní Cechy a hlavně Tábor. A táborští
zběsilci poděsí nakonec i Žižku, který pak s orebity představuje střed.
Zem bez orby, čoudící spáleniště, chorály nábožné, kostlivec v každé
skříni. A k tomu všemu vášeň tak strašlivá, že propaluje plech, precizní
řemeslo vojenských zabíječů, tající železo, jímž zalévají chřtány. Ale
všechny tyto prvky jsou koneckonců na svém místě. Neboť převáží počet,
surovost a zdroje nepřátel. Zde triumfuje Super-Ego kališníků, „které
je hypermorálním a potom tak krutým, jakým dovede být jen Id.
Záhy původní menšina nabývá v Čechách vrchu. Ale dělící čára začíná být
jasná. Neboť šlechta a města nakradené drží, zatímco plebs je potřebami
nucen stále k loupežím. Profesionální armáda, ty roty polem pracující,
si musí stále znovu opatřovat chléb. A proto táborité mrzačí vesničany,
platící dané katolickým pánům. A jízdy spanilé, kdy kořist přetěžuje
vozy... Někteří vzdělanci se snaží fúrii, kterou dříve vyvolali, vlákénky
regulí připoutat k oltáři. Například Biskupec. Ale všechno je už marné.
Nepřítel poražen, krev volá po krvi, vjedou si do vlasů jen mezi sebou.
A spojitost okusuje změnu: Lipany.
Rezultát? Lucemburk na trůnu, církev kompaktáty sjednocena, Rokycana
biskupem. Rozpor mezi potřebami zahraniční politiky a nároky stavovského
státu trvá. Zemanstvo dočasné posíleno, ale přesto, do konce století,
zájmy velkostatků vedou k fyzické porobě selského člověčenstva. Protekcionismus
cechů spíše roste a patriciát tak může využívat pouze dočasného klidu
a to se mu vůbec nelíbí. Lůza na řetězu, muži v potu tváře obdělávají
pole a ženy dále rodí v bolestech.
Změna? Náznaky tolerance. Lid pod jednou i pod obojí pod střechou společného
státu, i když původní záměr obou stran byl přesně opačný.
A cena? Mrtvol na statisíce, ekonomika v troskách, korunní země odcizeny
navzájem. A lancknechti z Čech ve službách kondotiérů celé Evropy.
A levicový intelektuál? Naříká. Představoval si to jinak. Nakonec Táborem
opuštěn, umírá v kasematech hradů „husitského krále“.
Tento příklad má bezesporu charakter demonstrace. Neboť určité libreto
je u všech revolucí víceméně stejné. Problémy „nazrálé“..., tak jako
v každé době. Zvěřinec prolamuje ploty a rozmetává dům... Klanění šelmě
a obrazu jejímu... Obnova původní společenské stavby, která má pouze
o okénko víc. Stále stejná otázka. Nebylo možné méně platit za tuhle
porážečskou práci? A levicoví vzdělanci, „jak lvové v kleci jatí“, si
dále otloukají klouby o patník. A Já? Katolík bez církve. Koukám jak
sůva. Neboť otázka, kterou tady kladu, je koneckonců výrazem nejistot.
A poslední dvě století? Instrumenty zůstávají stejné, avšak dvě nové
sorty přiboudlin teď rozkvašují směs: morálka Bible opuštěna a Rusko
stojí ve vratech.
Prvním, kdo zamíchal v tom hrnci, byl zřejmě abbé de Saint Pierre. Zpovědník
Orleansů, člen Akademie, z té ale vyhozen, když kritizoval pohoršlivost
krále. A léta Páně 1737 idea pokroku. Pokroku do kroku vyzvání rozum,
který se zdokonaluje napořád. Zde francouzské myšlení přeskočilo Rubikon.
A pak to frčí. Pospolitost zednářských lóží, ostatně importovaná z Británie,
ochromí sounáležitost farní obce. Masová produkce inteligence vyvolaná
potřebami správy ludvíkovského absolutismu a systém klasicistní edukace.
D'Alembert, Lagrange a de Laplace otáčejí směrovku přírodních věd. Neboť
otázky přírody jsou vyřešeny, převedeme-li je na matematický problém.
Dedukce vítězí, empirismus nahrazen experimentem a Newtonovo dědictví
zčásti promrháno. Neboť imperativ chápat je střídán požadavkem užít.
A všemu vládne Jean Jacques Rousseau! Nikoliv Bible, ale Příroda a Přirozené
Právo. A tak Francie, neznajíc baroka, musela sáhnout k libertinství.
To vše opentleno Voltairem a Diderotem, rozmělněno pisálky a advokáty
a vyváleno Sadem ve stoce.
A revoluční Paříž? „Běhny tak sviňačí s mrtvolami“. A opět libreto, které
jsme už četli. Další okno ve
společenské stavbě? Nová koncepce lidských práv, z nichž význam největší
má idea rovnosti. Obvykle špatné pochopena, Síří kol sebe nasládlý zápach
utopického komunismu. Neboť její původní zdroje: rovnost před Bohem,
rovnost před zákonem a rovnost příležitostí, jsou otráveny požadavkem
majetkového egalitářství.
A tímto způsobem se potomci sansculottů pokoušejí dostat nazpět svoje
kalhoty. Podobné jako většina z těch levicových revolučních proudů počínaje
valdenskými. Takto zdeformovaná idea je zvláště nebezpečná, protože v
dialektickém konfliktu individualista-kolektivista aktivní roli přisuzuje
druhému z těch pólů. Ten legálně zcizuje, přerozděluje a přitesává vyšší
hlavy v houfu. Idea majetkové rovnosti vede ve svých důsledcích k potlačení
individuální podnikavosti, tak příznačné pro Abendland, a ke glorifikaci
absolutistického státu. A Prusko s Ruskem za zády čekají jen na tuhletu
šanci. Prusko, kde luteránství a korporativní řehole zděděná po křižácích
připravují půdu nacismu. A ruská metoda Potěmkinových vesnic. Voltaire
slzí dojetím nad ústavou Jekatěriny Druhé a nepovšimne si pouze, že čtení
tohoto dokumentu je v Rusku penalizováno drastickými tresty. V tomto
hybridním gigantu vzniklém na Východe se odedávna mísí výpary opilce,
mršiny a kata. To vše zaléváno hektolitry Duchů Moskvy. Výsledek zřejmé
přitažlivý pro některé nosy.
Tak tedy Rusko a Rusové... Na začátku směs Slovanů a Baltů s normanskou
dynastií Rurikovců v čele. Kulturní ofenzíva Byzance a odtud pravoslaví.
Kontakty s Chazary a moslemíny..., vítězství Velké stepi..., kuratela
Mongolů..., severské městské republiky, ovlivněné Varjagy a Hanzou, zanikají.
A v 14. století etnogeneze dovršena a máme tu Velkorusy, či přesněji
kapustňáky, jak je nazývali v Polsku. „Obrovská rozloha území, nepřerušovaná
žádnými přesně určenými geografickými obrysy nebo etnografickým rozdělením“,
zpomaluje sice tvorbu státu, ale nakonec ústí v říši obludných rozměrů.
Byzantinská idea césaropapismu šířená pravoslavím, potřeba anulovat odstředivé
tendence provincií v těch nekonečných pláních a tradice mongolské správy
vede velmi záhy k oné formě despocie vojensko-otrokářského typu, která
je pro Rusko příznačná.
Tento stát byl naneštěstí vyzbrojen hned od počátku matoucími mimikry.
Rasová sounáležitost s Abendlandem, křesťanská ideologie, politicko-sociální
systém, který bylo možné interpretovat v termínech feudalismu. Tyto dezinformace
záměrně šířeny licoměrnou propagandou. A skutečnost? Ponechme stranou
mongoloidní rysy vůdců sovětského státu, protože míšení ras nemusí mít
negativní účinky. Tak tedy nejdříve ortodoxní křesťanství.
Také zde se setkáváme s licoměrností, která je tak typická pro byzantinský
Východ. Neboť zatímco v dogmatech není příliš velkého rozdílu mezi pravoslavím
a katolicismem, pak praktická řešení jsou si protikladná. Exoterní spekulace
je od počátku dominantou Východu. Modality převtělení, struktura Svaté
trojice..., naproti tomu katolík přemýšlí o hříchu a o skutcích, jež
jsou předpokladem spásy. Pojem svědomí obohatí kolektivní vědomí Abendlandu,
zatímco skutky pravoslavných degenerují v liturgii. Neboť jejich víra
je měřena délkou modlitby, ližbou ikon a životem na kolenou. A specificky
ruská samolibost je živena naukou o obožnění člověka již pouhou tělesnou
podobností s Kristem. Pochopitelně mají plnou hubu jen svých předností.
A zde se namyšlenost pravoslavného kléru stýká s potřebami samoděržaví.
Neboť Moskva, třetí Řím, údajně nahradí a spasí Západ, který je vyžilý
a vilný. Autokefálnost ortodoxních církví, tvářící se demokraticky, kombinovaná
s principem césaropapismu, degraduje pravoslavné na služebníky státu.
Ještě v l8. století může statkář trestat popa metlou a pop sám, obžerný
a chlípný, tříská prutem přes zadnici děvečku. Toto začlenění kléru do
struktur policejní mašinérie je dovršeno v devatenáctém století, kdy
car Mikuláš I. jmenuje do čela Svatého sidonu četnického plukovníka.
Rusku od počátku chybí ona konkurence mezi církví a státem, která je
pro feudální a postfeudální Abendland tak podstatná. A obsah pojmu feudalismus
v Rusku je pák problematizován z opačné strany. Neboť v sociálně politické
struktuře tohoto státu chybí role feudála. Pyšného suveréna, který svá
práva i povinnosti odvozuje z lenní smlouvy. Tuto funkci supluje zde
dvorský aristokrat, jehož moc, majetek i důstojenství jsou podmíněny
přízní panovníka. A tak, zatímco jazyky národů Abendlandu pečlivě odlišují
šlechtu od dvořanů, ruština disponuje pouze slovem dvarjanin.
Zalezlý v polozemnici teď tento degenerovaný levoboček Cařihradu civí
na štěpní horizont. Pak Ivan Hrozný stiskne pařáty a Kazaň s Astrachaní
mu leží u nohou. Rozdrážděn úspěchem, vrhne se na západ. A první pěkná
facka! Neboř několik stovek rytířů mečového řádu, v 16. století už zcela
přežilých, se zázemím rozvráceným reformací, žene ho zpátky z Pobaltí.
Od této chvíle traduje se heslo „Dohnat a předehnat“. Neboť zde poprvé,
bez jakýchkoliv servítků, se konfrontují přednosti a nedostatky Abendlandu
s Ruskem. Na jedné straně individuální podnikavost, za kterou Západ platí
hašteřením, na druhé straně centralizovaná kázeň, kterou chce Rusko vyvážit
množstvím. Ambivalentní vztah Ruska k Abendlandu přijímá definitivní
podobu. Servilní obdiv k materiálním atributům životního stylu provázený
ideologickým mesianismem, který chce zcizit tyto hmotné statky Západu.
Metoda, kterou chce Rusko dobýt Abendlandu, je víceméně hotova: šikovně
opentleno líbivými hesly, snaží se využít mocenských rozporů. A zde právě
Rusko začíná kořistit na naivitě levicových intelektuálů. A proto souloživá
carevna nadbíhá francouzským racionalistům a ideologové Velkoruské říše
brnkají do strun panslavismu a slavjanofilství. Vcelku však sila ruských
pluků v tom intervalu několika století váží víc než ideologická diverze:
Pobaltí dobyto, Pitěr postaven, Polsko rozděleno. A Abendland, zděšen
Napoleonem, pouští ty ruské trupy stále hlouběji na své území. Neboť
Británie bez pozemní armády je ve svém systému kontinentální rovnováhy
odkázána na cizí divize. Teď a také v budoucnosti.
Krize hodnot nastolená v 18. století trvá víceméně i po napoleonských
válkách. Výrobní síly zmnožené termodynamikou přivedou sice na scénu
verneovský ideál výkonných inženýrů, ale současně proletářům dávají sílu
v houfu. A ideály francouzské revoluce hledají této síle směr. Nejdříve
ovšem princip přirozeného práva připraví Italy a Němce pro vizi národního
státu. Ale chiliastická imaginace maskovaná rozumem se prohrabává sutí
měšťanských symbolů. Bakunin a Marx.
Nároky Svobody, Rovnosti a Bratrství dovršeny anarchistickým ideálem
harmonického soužití samosprávných obcí, který, jak jinak, musí být uskutečněn
mezinárodním terorismem.
A Marx triumfuje nad tím vším vlčím voláním: „Kupředu, dopředu!“. Kreslí
tlustou čáru, kterou chce minulost Abendlandu oddělit od budoucnosti
světa. Naneštěstí, orientální atributy nové víry, kterou na Západě vztyčil,
ji tlačí stále více na Východ. A ten pak akcentuje ta nejhorší místa.
V prvé řadě marxistický obsah pojmu svoboda, který v oné jednotě principů
vzpoury a služby, klade větší důraz na ten druhý pól. Zde je, myslím,
místo na odbočku. Neboť, koneckonců, tento pojem za to stojí.
Také v Abendlandu nacházíme oba dva póly. Neboť svatý Augustin, onen
orientální ferment abendlandní Psýché, začlenil Svobodu do struktur morálky
a Smlouvy. Svoboden je podle něho ten, kdo odporuje hříchu. Tak tedy
svoboda ve formě prostředku, jenž vede jen k určitému cíli. Bezmezná
pýcha feudálů však záhy vztyčí odlišnou korouhev. Právo? Bezpráví? Má
vůle! A z této perspektivy svoboda je cílem. A v oné míře, ve které katolická
církev stává se sama feudálem, nabývá toto druhé pojetí významnější váhy.
Avšak, koneckonců, v obou dvou pojetích je svoboda vždy individuálním
bojem. Za něco - toť princip služby. Či proti něčemu, jak káže princip
vzpoury.
Avšak šlechtická společnost a religiozita jsou uváděny v stále hlubší
krizi. A protože právě ony v hodnotovém systému Abendlandu vykovaly pojmy
čest a svědomí, je svoboda stále silněji vyvažována z pavučin morálky.
A na tuto chvíli číhá teď Orient, kterému napomáhá Marx podpořen Kalvínem
a luteránským Hegelem. Neboť absence služby v obsahu Svobody může být
nahrazena hlubinou Zákona... mimo všech břehů individuální etiky. A v
tomto okamžiku, vržena do vod osudové nutnosti, pohasne pochodeň svobodných
rozhodnutí. A od této chvíle datuje se ono zvláštní zmrzačení levicových
vzdělanců: neboť v jedné ruce mají Oheň a v druhé - revmatismus. A pak
už stačí malá byzantinská přesmyčka, kdy objektivní zákon je ztotožněn
s Dobrem a toto Dobro s určitou společností a marxistická levice je chycena
do smyčky, kterou si sama nastražila.
Není vcelku divu, že marxismus nachází vyznavače nejprve v Pruském království,
aby pak novou živnou půdu objevil na Rusi. A zde se uzavírá tragédie
marxistické pýchy. Neboť Marx, jakkoliv respektuje Zákon, který sám vymezil,
snaží se jej přelstít tím, že jej využije, aby tak odstranil kasemata
bídy. Zde ale, v médiu byzantinské stoky, na tyto kličky není pražádného
místa. Zákon je zákon a ten taky platí. A Zákon nastoluje nakonec vždycky
Moc. A tak Lenin s Trockým vytyčí ideu dvou následných revolucí. Nejdříve
politická a pak teprve ta Marxova. A tak zcela zákonitě místo odumření
státní represe je třeba jí podstatné zesílit. Neboť právě ona musí dohnat,
co zanedbal vývoj. A svoboda v tom všem? No sakra, to je přece jasné!
Ideál služby té represi, která žene vývoj.
Tato marxistická disciplína ovšem zatím v Abendlandu nemá příliš velký
vliv na intelektuální levici. Neboť jejími ústy promlouvá spíše Bakunin.
Dandyové v Británii a francouzský prokletý básník. Impresionismus zdůrazní
temperamentní gestikulací tuto permanentní krizi. Ale i v tomto chaosu
vládne jistá forma řádu. Neboť dílce estetického metru se zcela konformně
s přírodovědou přizpůsobují principu objevu.
A tak v Abendlandu všechno se to hrká v té předválečné válce. Měšťanské
ideály rozleptá yperit. Dunění tympánů, flétna je nahoře, z hoboje vychází
příšerný skřek. Ze všech stran teď se ozývá řev: Chci dělat revoluci!
Zejména při poluci. A potom rok 17 a bolševici nejlíp použijí knuty.
Byzanc triumfuje, neboť katakratická pyramida se zase pevně topoří. A
zde jsme opět u podstaty věci. Neboť v anakratických společnostech, kde
nastolení politických funkcí se děje zezdola, za účasti početných skupin
populace, střetáváním zájmů, může vývoj i revoluční šílenství rozšířit
tuto konkurenční základnu. A také zmnožit obranné mechanismy, které kontrolují
výkon těchto politických funkcí: dělby mocenských center, kontroverze
pravomocí, liberalismus. Ve společnostech katakritických, kde politické
funkce nastoluje jedinec, či uzoučká skupina kolem něho, tam může revoluce
změnit jen osoby. Tyto státy, nazíráno našima očima, se nacházejí mimo
vývoj. Mohou být pouze zničeny. A smrtonosná zkáza musí odvést tak dokonalé
dílo, že také kolektivní paměť se ztratí v propasti.
Tyto skutečnosti, tak dobře známé některým myslitelům, však v třetí dekádě
našeho století chce vidět pouze určitá část lidí. Neboť ona pragmatická
a rozumářská jistota 19. století, saturující potřebu naděje, byla pohřbena
v zákopové válce. Nový typ jistot je nacházen v oné podivné směsi inženýrské
adorace techniky a společenské konformity s archaickou formou vlády.
A ve chvíli, kdy důvěryhodnost inženýrů je otřesena hospodářskou krizí,
zbývá zde pouze bezpečí patriarchálního typu, kde Kázeň zamřížuje Touhu.
Na jedné straně Orient, na straně druhé Mussolini a posléze Hitler. Potkani
v přízemí a krysy pod střechou. Vzdělaný hlupec na levici vytyčí volbu
pouze mezi hlodavci.
Některá selhání kritického úsudku mají tak strašlivé důsledky, že se
mi zde o nich nechce ani vtipkovat. Tak třeba Teige. Popleten špatně
pochopenou doktrínou a zvrhlým pokrytectvím té byzantinské říše, dříve
než se vzpamatuje, nejméně dvě generační vrstvy českých intelektuálů
infikuje láskou k Sovětskému svazu. A nahlíženo tímto hranolem, kdo v
Čechách stoje na levici se vyvaroval těchto nesmrtelných hříchů? Voskovec
s Werichem, kteří však spíše představují střed, a v jedné jasnozřivé
chvíli uviděl také Štýrský, jak Básník stojí na pranýři v každičké formě
společenských řádů. Tento obraz je však rychle přehlušen syčením levicové
lůzy.
V této periodě je Abendland v hluboké defenzívě. Jeho bývalé jádro -
Německo, je vyvrženo na strastiplnou cestu nocí. Vášeň, živená luteránskou
mystikou a podpálená kořistnictvím Versailleské smlouvy, se propadá do
sopečných jícnů patologické imaginace Hitlerových kompliců. Charitativní
habsburská federace malých národů rozbita, takže jsou ponechány napospas
své vlastní hrůze a silnějším sousedům. A Británie s Francií, byť zvítězily
ve válce, jsou Amerikou oslabeny v hospodářské sféře a sami se chytračením
oslabují politicky. A v této chvíli přichází druhé kolo střetu. Neboť
nacistické Německo, ten zrůdný levoboček Evropy, spářeno s bolševiky,
vráží teď Abendlandu parohy do břicha.
A v kratičkém záblesku vidíme několik ztracenců té levicové fronty, jak
v Marseille mastí karty. Ale rychle zpátky k onomu toku času. Neboť teď
britské impérium naplní opět artušovskou legendu. Ode všech opuštěno,
opřeno zády o pohyblivé masy oceánu, v příšeří rudé mlhy, nachází pro
Abendland ztracený Svatý Grál. Onu čest podřízenou svědomí.
Avšak, toto první jednání, které Abendlandu mohlo vrátit jistotu, je
přehlušeno druhým. Nejen Spojené Státy bohatnoucí kšeftem, ale také Sovětské
Rusko se vetře mezi rytíře kulatého stolu. A tímto způsobem pokrytecká
zvrhlost Byzance tu vynáší svůj dosud nejsilnější triumf.
A Abendland? Železná opona zaryta do masa. A zase skuhrání. „Stalinská
epocha''. Prý „tma, v níž byla pohlcena nejodvážnější myšlenka moderních
dějin, marxismus-leninismus“. Kdopak co pohltil? Myšlenku v přístěnku?
Vždyť přece posloupnost sleduje kurs! Marx, Lenin, Stalin. Namyšlenec,
syfilitik, vrah! Tak pročpak fňukání? Šklebení, kecání? Hledáte nezbedu,
co žere lebedu. Hledáte „myš, co žere pokroku varlata v rozkroku“. Hledáte
mýty, co hezky svítí. Pokrok je iluze napsaná na duze. Východ je příšeří
horší než tma. Tak pročpak fňukání? Jedině pokání...
Ptal jsem se fyziků. Co je to struktura? Stabilní vztah. A znají prý
dvě. Rovnovážnou a disipativní.
Ta první, stabilní, protože v nehybném. Tak třeba krystal. Uzavřen výměně
s veškerým okolím. Uzavřen výměně systémem stěn. Snaží se vystříhat veškerých
změn. Jestliže směňuje, nehybné ožívá. Tepelná výměna, která je veliká,
přemění krystal a ten se roztěká. Nehybné ožívá, struktura mizí.
Ta druhá, ačkoliv stabilní, žije jen v systémech, v nichž se vše hýbá.
Chemické reakce, kultury buněk, razantní proudění okolo tůněk. Výměna
s okolím šílených rozměrů. Výměna s okolím, předpoklad trvání. Výměna
s okolím má formu přívalů. Přívaly ustálí obrovskou poruchu. A to je
struktura. Stabilní vztah. Trvá jen po dobu, kdy jsou tu přívaly. A systém
na suchu
odstraní poruchu. Poruchu, strukturu a sám je porouchán. Je z něho mrtvola.
Obě jsou stabilní. Ta první v umrlci, ta druhá v pohybu. Ta první, stabilní,
dává nám jistotu. Jistotu kamene, jistotu sluje, jistotu Východu, který
k nám pluje. Ta druhá, v pohybu, stabilní porucha, šílené volání šeptá
nám do ucha. A to je Abendland.
1982-1985. Praha, Brtníky
Na okraj jedné posedlosti (M.Drozd)
|