Pokus o poselství
Osmého července roku 1709 zasvištěl Abendlandem mrazivý vítr. Východní
bránu prorazilo děsivé beranidlo Ruska. Datum v této hagiografii, kterou
píši, vskutku přízračné, neboť definitivně uzavírá ságu Normanů. Tato
událost, která personifikována do osudu Karla XII. tak vzrušovala Voltaira,
proběhla však téměř bez povšimnutí, protože Abendland měl jiné starosti.
V reformační a postreformační periodě přerodu opouštějí státy Pyrenejského
poloostrova, Apeninské boty a Britských ostrovů na velmi dlouhou dobu
politickou hernu Abendlandu. Italské městské státy jsou z kola ven vykopány
Osmany, kteří ovládnou východní Středomoří a ucpou tak pramen jejich
příjmů, plynoucích z obchodu. Portugalci, málo početní, jsou plně zaměstnáni
svými koloniemi, které ostatně stejně nejsou schopni uhájit v celistvosti.
Španělé, poráženi v Nizozemí a v kanálu La Manche, ve Středomoří, s hospodářstvím
rozvráceným alcabalou a nesnášenlivostí vůči Moriskům, opouštějí Evropu
s hlavou pyšně vztyčenou, ale přesto na staletí. A pouze stín Karla V.,
který se pokoušel Abendland sjednotit proti Východu, nám připomíná velikost
díla, které chtěli vykonat. A tak jen odchod Angličanů rezultuje v nebývalý
vzestup jednoho národa. Neboť neschopnost dobýt Francii, neschopnost
projevená během stoleté války, obrátila Brity k autentickým zdrojům národní
tvořivosti a podnikavosti, které nadto uvolnila měšťanská revoluce.
A nad tím vším, alespoň pro mne, ponurý dolmen Čech. Onen výstražný památník,
zvěstující všem, že kolektivita, zbavená či zřeknuvší se minulosti, reprezentované
politickými vrstvami populace, má velmi malou naději na budoucnost.
Tyto hlubinné přesuny nutné pozměnily polohu magnetického pólu Abendlandu.
A protože v tomto novém epistému reprezentuje nároky Jihu Paříž, musela
střelka kompasu směřovat do Vidné, jejíž postavení bylo však problematizováno
z mnoha stran. Neboť její kulturní, politické a ideologické struktury
se musely ustalovat v protikladu nejen s postrenesančním racionalismem
Francie, ale také s asketismem tříště protestantských států nemluvě již
o oné páchnoucí směsi vilnosti a puritánství turecké říše. A tak, i když
byl nalezen ve Španělsku, přece jen to byla podunajská monarchie, která
dala Abendlandu onen bizarní drahokam - baroko. Onen pokus o duchovní
jednotu disparátních pospolitostí, na které útočilo rozumářství Francouzů,
doktrínářství protestantů a racionalizovaná iracionálnost mohamedánů.
A protože spekulace byla vyhrazena francouzskému klasicismu a dogma evangelíkům,
ozářila podunajské země matoucí svíce rituálu. Barokní zbožnost ... Poutní
místa a procesí..., obřady, slavnosti a hry ..., primice a biřmování,
ne nepodobné iniciačním obřadům ..., jistá uniformita přívalů plastik
a obrazů ..., světice, s prdelí pěkně nakynutou a se sklonem k muchlování.
Teprve nyní, po mnohasetleté depozici, přináší zisky vklad barbarů. Neboť
barokní katolicismus akcentuje skrz rituál magické formy své existence.
A trauma čarodějnicích procesů je z tohoto zorného úhlu pouze výslednicí
konkurenčního boje. Mezi bílou a černou magií.
Ale křesťanství přesto spěje ke své krizi. Protestantismus, páchaje svůj
revoluční čin, nastolil sice požadavek nezprostředkovaného, osobního
obcování s Bohem a připravil tak cestu k individualismu posledních dvou
století, ale zároveň vedl k sekularizaci a k nahrazení transempirického
prožitku prostou zkušeností. A zbaviv tak křesťanství oné magické komponenty,
octl se v 19. století prakticky bez vlivu na formování kolektivního mýtu.
Problém katolicismu byl jiný, ale neméně tíživý. Stálé pokusy papežství
o teokracii integrovaly klérus do struktur společenské represe a vrážely
tak neobyčejně úspěšně klín mezi víru a plebejské vrstvy. Tento neutěšený
stav se pokusil změnit poprvé, roku 1210, Inocenc m., který dosti překvapivě
nedal upálit sv. Františka z Assisi, ale povolil, alespoň ústně, jeho
řeholi, spočívající na absolutní chudobě. Ale poslání žebravých řádů
degeneruje pozvolna v pověstnou chlípnost františkánů, kterou tak zasvěceně
popisuje Margot, královna Navarrská. A tak v době protestantské reakce
muselo být nalezeno nové řešení. To nabízí sv. Ignác z Loyoly a sv. František
Xaverský. Tovaryšstvo Ježíšovo... Omnia ad maiorem Dei gloriam. Pochopení
pro neřesti, rasová snášenlivost, imaginace ve službách víry, každodenní
propaganda ... Legenda o sv. Janu Nepomuckám, šikovně osnovaná na nekonformitě
církve se světskou mocí... A neviditelné předivo kulturní kurately ...
Koneckonců, nejskvělejším ze čtyř mušketýrů byl právě Aramis. Labutí
písní tohoto řádu byla však Paraguay, kde na bázi etnocidy a uspokojování
materiálních potřeb budovali jezuité na onu dobu nebývalé svobodnou a
pokročilou křesťanskou společnost Indiánů. Čin vskutku převratný v médiu
charakterizovaném genocidou a zotročením domorodců. A protože jezuité
bránili práva svých indiánských věřících, a protože establishment postfeudální
společnosti fakticky neuznávali, i když jej dovedli mazaně využívat,
stali se nakonec tak nepohodlní pro vládce, že je roku 1773 papež zrušil
a zbavil tak v krizovém období katolickou církev bojovné a vědoucí avantgardy.
V politickém plánu nabízí Abendland po třicetileté válce hned tři odlišné
alternativy: Polsko, Anglii a Francii.
Polsko... pokus o demokracii uskutečňovanou feudálními prostředky. Prakticky
neporušená středověká zbožnost a šlechtické svobody, které představují
maximum v tehdejší Evropě. Ale bylo to pouze mrtvé řečiště, které vedlo
do bažinatých plání Haliče. Neboť právo veta degeneruje ve zvůli militantních
minorit a aristokracie nenachází žádný stimul pro to, aby do společnosti
integrovala zbytek obyvatel na bázi ekonomické kooperace.
Anglie reprezentuje možnost otevřené společnosti, kde stále více lidí
má šanci stát se součástí vládnoucí většiny, nebo chráněné menšiny. Kde
rovnost před zákonem se prosazuje sice pozvolna, ale přesto nezadržitelně.
Kde svoboda prodávat svou pracovní sílu na trhu se transformuje na možnost
volby prožitků, hodnot a také míry obětí, za které tyto hodnoty stojí.
Kde v dobách války, kolektivní oběti, je každodenní hašteřivost, tento
předpoklad kompromisu, nahrazena solidaritou, která nemá daleko k bratrství.
Společnost, která jako norma Abendlandu zvítězila poté, co se v 19. století
vrátila Británie z toulek světem a dokázala, že Montesquieu mel pravdu,
když si ji vybral jako vzorek pro svůj ideál. Avšak v 17. a 18. století
je Británie příliš zaměstnána mimo Evropu. A Nizozemci se Švýcary, kteří
uskutečnili prakticky totéž, co ona, jsou mimo zorný úhel Abendlandu.
Švýcaři, ukryti ve svých horách, s kravskými zvonci na krku. A mlžná
vidina Holanďanů, kteří trpělivě, po staletí, zasypávají moře.
A tak, ať se nám to líbí, nebo nelíbí, v politickém plánu ukazuje směr
Ile-de-France. „Koleje, které nevedou už ani do prdele“. Feudálové degenerují
na dvorské aristokraty, to jest na lepší úředníky, měšťané politická
práva spíše ztrácejí než získávají. A plebs? Rolníci s děvečkami na mezi
pracují se svými údy. A proto přirozenou variantou vlády je osvícený
absolutismus francouzských Ludvíků, který je záhy reprodukován ve Švédsku
... roku 1682, v Prusku ... roku 1701 ... a v druhé polovině osmnáctého
století dokonce v Portugalsku a Španělsku. Jistá klopotnost, se kterou
se tato politická forma uplatňuje v habsburské monarchii, je dána v prvé
řadě zemským partikularismem, který trvale prochází dějinami této federace.
Francie v této konfrontaci politických systémů představuje Abendland
popletený Orientem a mýtickými vzpomínkami na velikost Říma. Princip
konkurence a kompromisu, dušený v nádherném šatu despocie a třískaný
do zátylku logaritmickým pravítkem dobrých předsevzetí byrokratického
aparátu.
Tento stav nemohl trvat věčně. A proto energie, indukovaná touhou po
ekonomické a politické emancipaci a inspirovaná ideály americké války
za nezávislost, roztrhá se strašlivým rachotem obruče absolutismu.
Uberte, Égalité, Fraternita...
Stopy tohoto kroku správným směrem nemohou zastřít ani krvavé splašky
jakobínské diktatury. Přesto však, hodnotíce francouzskou revoluci, neměli
bychom zapomínat na to, že byla uskutečněna v zemi, z hlediska Británie
a Nizozemí, značně opožděné. Ó, nostalgické vzpomínky vznešených emigrantů
na domácké aroma Versailles, kde fekálie z obrovských nočních váz šplíchaly
na mramorová schodiště...
A proto novodobé pojetí lidských práv, které Abendlandu Francie dala,
je problematizováno vztyčením nových, nestřídmých modelů.
Jedovaté séme renesance zde klíčí v obludné kultivary. A tak v pracech
francouzských racionalistů se rodí nové náboženství - idea pokroku. Idea,
která v Hegelově blábolení, motajícím dialektiku s kausalitou, přerostla
ve svatořečení byrokratického státu. Idea, vedoucí k nezodpovědnosti,
mdlým prožitkům a elitářské nesnášenlivosti. Neboť přistoupíme-li na
premisu pokroku, to jest na vývoj zákonitě směřující od nižšího k vyššímu,
od horšího k lepšímu, pak musíme minulost nutně pokládat za n$co méněcenného.
A přítomnost pouze za prostředek, který je posvěcen budoucím cílem. Neboť
idea pokroku, kategorie bezesporu teleologická, se musí při hledání smyslu
onoho „Nyní“ opírat o berle hodnot odvozených z tézovité budoucnosti.
Nahrazovat autentickou skutečnost jejím modelem. A degradovat individualitu
na médium, kterým promlouvají osudové síly. Neboť téže „Svoboda je poznaná
nutnost“ vyjadřuje vskutku pregnantně onen determinismus, který je v
idei pokroku obsažen.
Často se tvrdívá, že tato idea je dovršením křesťanství. Omyl tak zjevný,
že až zavání pomluvou. Jistě, také křesťanství zná dějiny a musí proto
pracovat s referenčními událostmi. První událostí, mající význam pro
společnost, je uzavření smlouvy mezi Hospodinem Bohem a jeho lidem. Smlouvy,
ve které se Hospodin zavazuje ke konání milosrdenství svému lidu, pokud
tento Jej bude milovat a bude zachovávat Jeho přikázání. Smlouvy, která
byla uložena v arše úmluvy. .Minulost tedy není inferiorní a není důvodu,
aby byla negována. Neboť obsahuje závazek i příslib. A zde bych rád připomenul
sugestivní podobnost mezi touto úmluvou a onou společenskou smlouvou,
která vytvořila Abendland. Protože, koneckonců, závazky, které na sebe
Člověk v tomto dobrovolném dohovoru s Bohem bere, máji také charakter
jistých pravidel chování ve společnosti.
Druhou vztažnou událostí je pak zánik. Ať už individuální, to jest Smrt,
nebo kolektivní, to jest R>slední Soud. „Pachuť hniloby, moře a konec“.
Tento Konec už nepatří k dějinám, neboť zde končí čas a nastává trvání.
A ono dohodnuté milosrdenství se manifestuje v šanci být spasen a trvat
dále v Království Nebeském. A pro toto milosrdenství je také příznačné,
že i diskontinuita obsahuje Boží závazek. Neboť Ježíš Kristus, když byl
vzat od svých apoštolů a nesen do nebe, zvolal: „Aj, já s vámi jsem po
všechny dny až do skonání světa“. A tak ve chvílích utrpení, bolesti
i smrti může víra nabízet spočinutí a naději. Nechci ovšem zastírat,
že i zde je místo pro nervozitu. A i když onen transfer z individuálních
dějin do transindividuálního trvání, zaručený katolicismem, mi dává silný
pocit satisfakce, nezbavuje mé přesto zcela úzkosti. Neboť nenávidím
cestování.
Tedy ve shrnutí. Z hlediska katolické víry je minulost smysluplná a hodnotná,
protože zde je sjednána úmluva. A přítomnost je dobou naplnění této smlouvy.
A protože závěr leží mimo čas, trvá přítomnost i v budoucnosti. A protože
závěr dějin, ať individuálních nebo kolektivních, je spíše skládáním
účtu, nežli cílem, může nabýt hodnoty cíle ona přítomnost. A protože
smlouvu s Bohem může uzavřít každý člověk, a naplňovat ji pak ve své
přítomnosti, má každý rovnou šanci na Tisíciletou Říši Království Božího,
které leží mimo čas. A smysluplnost přítomnosti je tak zaštítěna z obou
stran. Jak vědomím smlouvy, tak tušením spasení.
Z hlediska pokroku je minulost dobrá jen k tomu, aby byla negována, čímž
přítomnost získává pouze destruktivní smysl. A tato destrukce, tento
Thanatos, je transformován na Erot, na tvorbu, pouze chiliastickým zrcadlem
budoucnosti. A protože tato budoucnost je v dějinách, v čase, nenabízí
nám žádnou šanci překonat skutečnost biologické přetržitosti. A protože
tato skutečnost existuje a budí hrůzu, domáhá se libido realizace budoucnosti
nyní, teď. A tak od okamžiku zrození náboženství pokroku se zrychlil
v Abendlandu čas. Kde jsou ty doby 18. století, kdy kapesní chronometr
měl pouze hodinovou ručičku. Překotná akumulace kapitálu ..., uspěchanost
revolucionářů ..., nárazová urbanizace, ničící archaickou solidaritu
malých obcí...
A scéna je tedy dostatečně připravena k tomu, aby se zjevil prorok: okouzlen
mechanikou, popleten Hegelem, s mezerami ve vzdělání, danými tehdejším
evropocentrismem edukace, s kritickým úsudkem značně zatemnělým pocitem
viny vůči ubožákům. A jeho židovství ho zřejmě předurčilo k tomu, aby
dovršil chiliastický rodokmen nového náboženství. Neboť, stejně jako
ony předkřesťanské židovské sekty a pozdější křesťanské hereze, očekává
i on, že tisíciletá říše se uskuteční na Zemi a v čase. A protože jeho
základní vizí byla perspektiva apokalyptického zničení stávající společnosti,
nalezl jej v oné vrstvě, kterou „původní akumulace“, onen děsivý proces
poháněčské industrializace na počátku 19. století, zubožovala tak totálně,
že se zdála být neetablovatelná. A protože měl apokalypsu, musel také
formulovat pravidla posledního soudu. A protože mu chyběl Bůh, se kterým
by mohla být uzavřena smlouva, a protože pohrdal společností, ke které
také smlouva patří, zbylo mu pravidlo jediné: třídní příslušnost, která
u jedněch je neměnným hříchem^ neovlivnitelným činností, a u druhých
rajskou hvězdou vyvolenosti, neovlivnitelnou nečinností. A tak, koneckonců,
všichni byli zváženi už na počátku a individuální aktivita, která jediná
je smysluplným předpokladem spásy, byla degradována na šikovnost, se
kterou se ti vyvolení položí do míst, kde nejrychleji plyne proud, s
prominutím, objektivních zákonů společenského vývoje. A tímto aktem,
to jest posledním soudem odehrávajícím se na počátku dějin, zničil totálně
perspektivu svobody, rovnosti a bratrství. A všechno to žvanění o „pravé
říši svobody“ a exaltované výkřiky „osvoboďte člověka“ jsou pouze rámusením,
kterým mate stopy vetřelec.
Jednoho letního odpoledne jsem zabloudil do Jilského chrámu, jehož dveře
byly dokořán, a zúčastnil jsem se zde kázání. Mladý, dlouhovlasý hejsek
hovořil o chudobě žargonem našich televizních komentátorů a znechutil
mě tak dokonale, že jsem se obsypal kopřivkou. Když však prvotní nápor
vzteku pominul, když prsty začaly vnímat chlad dřeva kostelní lavice
a oči nalézaly odpočinutí ve vertikálním prostoru chrámu, tu zvolna huhlání
onoho úředníka ztrácelo svoji vlezlost a měnilo se na zvukovou kulisu,
jejíž liturgická melodičnost rozhodně nebyla nepříjemná.
Tato zkušenost zřejmě probudila moji zvídavost, neboť několik dní poté
jsem pravděpodobně záměrně navštívil kostel sv. Mikuláše, který je nyní
v držení státotvorné Církve československé. Shodou okolností byla také
doba kázání. Nikdy nezapomenu na ono leknutí přistiženého voyera, které
jsem v okamžicích prvního mžikání očí po chrámové lodi pocítil. Na místě
kněze zde stála žena! Taková slepice asi padesátiletá, s pečlivě nakulmovaným
účesem, v šedivém kostýmku, s jakousi šerpou přes dmoucí se hruď. A ty
její kydy. Několik minut strachu, že jsem dobrovolně vlezl na schůzi
ROH, které si jako kasaštyk pozvalo Gustýnu. A nikde, skutečně nikde
místo, kde by se mohly smysly ukrýt před touto inkarnací zestárlé slečny
trafikantky z Felliniho Amarcordu. Prostota modlitebny zcela disfunkční
v této barokní stavbě.
Tyto dvě epizody, které mely hodnotu téměř synchronního prožitku, ještě
více prohloubily moji animozitu vůči protestanství. Neboť, i když slova,
kterými ke mně promlouvali představitelé obojího kléru, byla stejně dementní
a plytká, pak katolicismus mi nabízel formu, jejíž strukturu jsem mohl
naplnit svými smysly a prožitky, kdežto protestantismus zřejmě předpokládal,
že si vše přinesu zvenčí. Taková spořivost se nevyplácí, jde-li o věci
skutečně základní.
Daleko podstatnější zkušenost mi však přinesl jeden letní den kolem 26.
července. V nějakém vlastivědném bedekru jsme se, má žena a já, dočetli,
že na kopci Annaberg je údajně zázračný pramen, jehož věhlas přivádíval
do těchto míst tisíce katolických poutníků. Znali jsem celkem dobře blízkou
obec, jejíž poloha nám připadala nesmírně půvabná a proto nám nebylo
zatěžko vypravit se v rámci nákupů na ono poutní místo. Kopec, zarostlý
platany, javory a plno mladých bříz. Kostel, spíše kaple, s vytlučenými
okny a s polorozpadlou střechou. Dveře pevně zamčené. Bloumali jsme kolem,
prohlíželi veliké kvádry křížové cesty, ve kterých už dávno nebyly zasazeny
obrazy. V jakési zahrádce, zřejmě čerstvě zbavené kopřiv, jsme objevili
sochu sv. Anny s uraženou paží. Když jsme se vrátili ke kostelu, bylo
otevřeno. Malý chlapec seděl na schodech a vyřezával ornament na holi.
Muž, vychrtlý a dlouhý, vymetal z chrámu úlomky cihel a trosky břidlice.
Požádali jsme ho, zdali si můžeme kostelík prohlédnout. Ochotně svolil.
Naše komunikace byla však přesto zpočátku rozpačitá, protože má žena
považovala jeho tonzuru za pleš. Toto faux pas, totiž to, že jsme považovali
kněze za kostelníka, nastolilo určitý závazek, který nás přinutil, abychom
se ještě tentýž den v podvečer vrátili do anenského kostelíka na mši.
I když, upřímně řečeno, prohlídka bývalého poutního místa evokovala dosti
deprimující pocit destrukce a devastace Sudet Cechy. Přišli jsme ještě
před začátkem. Strnuli jsme hned na prahu. Stěny očouzené prastarými
požáry, nově polepeny plakáty, na kterých byl černou barvou vytištěn
kříž a trnová koruna. Všude plno lučních květin, větve bříz, smrkové
vršky. Prázdnými okny voněla požatá tráva. Usedli jsme co nejvíce dozadu.
Noví a noví příchozí. Příchozí? Museli to převážně nosit, posukovat.
Chovance z blízkého ústavu pro duševně a tělesně postižené děti a jejich
pěstouny, prastaré jeptišky. Komunita Němců, už značně sešlých. Dvě,
tři rodiny s malými dětmi, kterým pocit jisté výjimečnosti nedovolil
vtipkovat. Pak náhle, bez jakékoliv výstrahy, začala jedna stařena v
řeholnickém šatu zpívat překvapivě čistým a mladým hlasem Ježíši Králi“.
A pak ten kněz. Jistě, člověk odchovaný duchaplnými debatními kroužky
pražských hospod a vináren, surrealistickou poezií a vším tím ostatním,
nenacházel v jeho česko-německém kázání mnoho espritu. Byla tam však
naléhavost vášně, extáze poslání.
To byla prvotní církev!
Ono útočiště chudých, trpících. Ono místo, kde se v tušení Boha stýká
příroda se společností, kde magie, to jest „naturalizace lidských akcí“,
evokuje zázraky. A těch jsem zde viděl plno. Neboť pro oligofreniky,
mrzáky a oživlé mumie byla litanie písně, vůně rostlin a k nim obrácené
zaujetí kněze onou živou vodou, která je laskala a nabízela jim neskonale
víc než každá jiná sociální terapeutika. Protože každý projekt rekonstrukce
společnosti před skutečně velkým neštěstím, jakým je nevyléčitelná choroba
nebo stáří, v nejlepším případe stojí, oněmělý hrůzou. Protože zřejmě
existují obřady, které z nás mohou sejmout onu metafyzickou vinu.
Bylo to místo, kde jsem si poprvé zcela jasně uvědomil, že ono stigma
zmaru na čele Abendlandu je syceno krví umělé opozice mezi triádami Víra,
Naděje, Láska a Svoboda, Rovnost, Bratrství. Neboť všech těchto šest
znaků náleží jednomu a témuž hexagramu, znázorňujícímu společnost, ve
které se dá snesitelně žít. Neboť Abendland byl vždy plodným sjednocením
trpné reintegrace Krista a činné reintegrace Mojžíše. A i když různé
historické kontexty akcentovaly hned tu, hned onu triádu, a i když každá
z těchto triád se materializovala jednou jako zúrodňující jóna a pak
zas jako ničící hereb, Abendland mohl žít, tak jak žil, pouze proto,
že zdůraznění jedné nikdy nepřerostlo v úplné potlačení druhé. Že individuální
touha se mohla projevovat vůči referenční rovině integrujícího skupinového
závazku. Že osobní relativnost nacházela v kolektivní legendě absolutno.
Pokus pro mne
|