Pokus o perspektivu
Procházíme ztichlými sály, mumifikovanými prachem. Tu a tam záblesk
vzpomínky. Klepeme u všech dveří, zkoušíme všechny kliky. Až náhle ...
Otevíráme.
Muž, stojící za dveřmi, se hluboce uklání. Teprve ve chvíli, kdy udeří
čelem o dubový práh, vidíme rukojeť dýky, trčící z jeho zad. A další
dveře, další vitríny s podivnými nápisy ... Francie, Velká Británie,
Lidská práva ... Několik vycpaných politiků... Moli.‚,Všichni na to
serou“, říká nám zřízenec. „A co to bylo?“, ptáme se.
„Abendland“.
Jsou řídké chvíle, kdy úzkost tišená únavou náhle zaplane náporem hn5zy,
že ony skutečnosti, které milujeme, zmizí za katrem archívů a v depozitářích
muzeí. Pak horečně hledáme důvody, argumenty... Analyzujeme současný
stav, nacházíme symptomy chorob, přemýšlíme o jejich příčinách ... Hledáme
lék ...
Psal se rok 1536, když spojená eskadra francouzských a tureckých lodí
napadla Španěly. Spojenectví katolické říše Františka I. a osmanské despocie
sultána Sulejmana proti poslednímu velkému habsburskému císaři Karlu
V. ... Skutečnost tak ďábelská, že ještě nyní se nedostává historikům
slov, kterými by odsoudili perfidní Francii. Za to, že nechala moslimy
poplenit Kalabrii, že sama s jejich pomocí vyvraždila obyvatele Nice,
že na staletí vydala Středozemní moře napospas tureckým korábům, že s
cynickým kořistnictvím vpadla do zad Abendlandu, jehož byla součástí.
Tato epizoda, podle mého soudu, v politickém plánu korunuje dobu. Dobu
povážlivého rozkladu katolického vědomí, kdy humanisté vytyčili ideál
protikladnosti Člověka a Přírody, kdy Luther pracoval se svým pověstným
kladívkem a Kalvín manifestoval svůj odpor proti marmeládě, kdy ono Velké
Odmítnutí jakéhokoliv společenského řádu, které je latentně přítomno
v lidových herezích, vrcholilo sexuálním třeštěním münsterské komuny.
Dobu povážlivého ohrožení geografického regionu Abendlandu, kdy osmanské
hordy zaplavily Balkán, dobyly Panonii, bušily na brány Vídně, usídlily
se na samém předpolí Pyrenejského poloostrova ... Kdy Francie a severoitalské
městské státy poskytovaly Turkům své stavitele korábů, metalurgy a zbrojíře
za pochybné obchodní koncese ...
Tato doba však vyšlá k přítomnosti také paprsek naděje. Neboť Abendland
nebyl zničen ani onou manifestací incestních spojení ve jménu merkantilních
zájmů, ani oněmi tektonickými procesy uvnitř kolektivního vědomí. Neboď
zde přese všechno byla touha i vůle kráčet dál.
Touha i vůle ... Na jiném místě, za jiných okolností jsem hovořil o síle
Abendlandu. O oné směsi principu výkonnosti, který společnost stratifikuje
podle konkurujících si ekonomických aktivit a zájmů a principu dělby
pravomocí, který rezultuje v lidská práva. Nyní chci hovořit také o rubu
této mince. O slabosti ...
Region Abendlandu nikdy nebyl jednotný a stejnorodý. Jeho vývoj, jeho
zrání byly vždy projevem sváru mezi Jihem a Severem, Městem a Venkovem,
Mýtem a Dějinami ... Mezi Východem a Východem. A pod tím vším, odvěká
nesmiřitelnost principu slasti a principu reality.
Ve středověku hovoří Jih ústy severní Itálie a okcitánské Francie. Hovoří
slovy Města, Mýtu a Blízkého východu. Jeho vyprávění je plné vzpomínek
na velikost Říma, třpytí se bohatstvím a zjemnělostí městského patriciátu,
plíživě mává orientální vějičkou Vládce-Boha.
Středověk - to je však triumf Severu. Je to vítězství lenního systému
Venkova, který vede spíše ke správě než vládě, je to vítězství dějin,
které nacházejí v oněch „prastarých právech“ jednotlivých osob a skupin,
právech obvykle starých pouze několik let, motiv ke změně a ne ke konzervaci.
Je to také vítězství Velké Stepi nad Blízkým a Středním východem. Neboť
Sever, konfrontován s nájezdy Skytů, Hunů, Maďarů a Mongolů, karavanními
cestami otevřen k zemi Chazarů a Velké hordě, měl blíže k militaristické
demokracii turkotatarských kmenů, nedotčených islámem, než k despotické
vládě Byzance, plížící se, maskována kulturou, na Sever Balkánem. Oné
Byzance, která pod vlivem Orientu jednoznačně zrušila římský rozpor mezi
senátem a césarem ve prospěch panovníka s božskými právy.
Středověké vítězství Severu, to byla také ona šťastná souzvučnost katolické
církve a barbarů, kteří nalezli kříž. Germáni, Normané, Hispánci, západní
Slované. Zatímco Víra jim byla prvkem identifikace a vyčleněni, pak Láska
umožňovala překročit tento příkop a obě dvě probouzely Naději. Víra tak
potřebná těm, kdož byli vystaveni náporům hladu, moru, nehostinné přírody,
kočovných hord a saracénských vetřelců. Láska zcela nezbytná pro ty,
kdož konkurenci učinili základem společenské smlouvy. Naděje, která je
hnala kupředu, i když se horizont ztrácel v bouřlivém vířeni Atlantiku
anebo v korunách černých hvozdů.
Avšak, tato souzvučnost hovořila často také slovy odporu. Neboť katolická
církev po většinu doby třímala insignie opozice proti světské moci. Cluny...,
Řehoř VIII. ..., konkordát wormský ..., guelfové a ghibelini ..., Unam
Sanctam...
Triumf Severu... Triumf? Vždyť středověký Abendland byl jedinou zemědělskou
civilizací, která poskytla významná politická práva městům. Vždyť okny
klášterů probleskovala nejen Láska, ale i rozkošnictví. Vždyť ideál Vládce-Boha,
jednoznačně odmítnutý rytířstvem v rovině světského panováni, se pokradmu
realizoval teokratickými nároky papežství. Vždyť Velké Odmítnutí Albigenských
nalezlo inspiraci v dualismu gnostiků a manichejských.
Přesto však, či možná i právě proto, středověký Abendland obdivuhodně
plápolá ve svatyni vzpomínek. Princip výkonnosti, motivovaný ekologickou
inferioritou Severu, uskutečnil zemědělskou revoluci, která v průběhu
jedenáctého, dvanáctého století zdvojnásobila produkci potravin. Lenní
systém se specifickým postavením měst, univerzit a klášterů prakticky
totálně negoval jakékoliv pokusy o centralismus a otevíral tak prostor
pro politickou realizaci nebývale početných vrstev populace. To je ona
vzácná shoda principu konkurence v ekonomické a politické rovině, která
charakterizuje sociální dynamiku Západu. Katolický monismus se manifestoval
jednotou Rozumu a Víry a příklad Ile-de France dal Abendlandu gotiku.
Produktem lenního systému a univerzalistických nároků katolické církve
bylo rytířstvo, onen štít a pěst Západu. A sv. František z Assisi alespoň
načas smířil člověka s Přírodou a zněžnil princip konkurence Láskou.
Severský spiritualismus Abendlandu nachází ve čtrnáctém století svůj
hrob ...
Plameny šlehající z templářské pevnosti v Akře, kde 22. května roku 1291
nalezli dobrovolnou smrt poslední obhájci Božího hrobu, jsou jeho pohřební
svící.
Summa sv. Tomáše Akvinského, která oddělila Rozum a Viru, je jeho zádušní
mší.
A morová zkáza z let 1348 a 1349 je jeho mrchovištěm.
Krize tak totální, že se až tají dech. Bonifác VIII. uvězněn Filipem
Sličným na hradě Anagni ..., zkáza normanského rytíře v bitvě u Kresčaku...,
jacquerie..., schizma... „K tomu na nebi veliká znamení a divy byly vidět
ten rok.“
A příležitosti se chápe Jih.
Městská civilizace severní a střední Itálie nabízí kapitalistické výrobní
vztahy, liberalizovanou sexualitu, mýtus o antice, signorii a Platonův
ideál diktatury učitelů.
Renesance...
Bojovnost je vystřídána účetnictvím, katolický antropomorfismus přírody,
který byl přese všechno koneckonců pokusem o symbiózu, je nahrazen humanistickou
výlučnosti člověka a pokora před Bohem je substituována titanismem v
oblasti ducha.
Sever nedůvěřivě naslouchá...
Zmítá se v křečích...
Zbaven svého štítu a pěsti, ekonomicky vydán napospas finančníkům, zatíná
nehty do svých ran... Dürer, Bosch, Breughel...
Začíná chápat, o co jde. Je to zrada. Neboť katolicismus formuloval Zákon,
který nyní sám neguje ve jménu italského hédonismu. Strohosti Zákona
odpovídá velikost touhy překročit hranice zákonem dané. Sever tuto touhu
sublimoval ve víru, expanzi a ekonomickou aktivitu. A tu náhle Řím, který
vždy kázal sublimujte, nabízí formou odpustků smrdutý tunel principu
slasti strukturami represe. Situace o to nesnesitelnější, že expanze
Severu je v koncích a jeho ekonomická aktivita v krizi.
Zde jsou kořeny oné roztržky mezi Severem a katolicismem, která rezultuje
v reformaci. Šlo o krizi jisté formy vědomí, přičemž krize sama provázela
hluboké změny v ekonomické a sociální struktuře Abendlandu.
Rytířstvo, onen střední stav středověku, prakticky mizí v bedně krále
Ubu. A stále silněji se svých práv domáhají měšťané. Ti si s sebou, do
arény kolektivního vědomí, přinášejí vlastní systém hodnot a norem. V
prvé řadě větší úctu ke kupeckým počtům, nežli k jakosti. Zde je zřejmě
příčina onoho náhlého rozvoje empirických věd, ústícího do pozitivizmu
a oné degradace Víry, která reformaci provází na obou stranách barikády.
Neboť reformace nenastolila problém obrozené Víry, ale obrozené církve,
to jest problém morálky. Sever hluboce rozčarován situací, ztotožni prostopášnosti
kleriků se sexualitou renesance a začne pokládat tuto desublimovanou
sexualitu za prvek sociální represe. Z tohoto pokřiveného hlediska pak
sublimované formy vášně manifestují nároky Svobody. Odtud ono kreténské
„osvobození“ protestantů formou askeze a puritánství. A slogan „každá
revoluce je revolucí zrazenou“ je pak reformací potvrzen dvojnásob. Neboť
nejen Luther s Kalvínem blokují princip slasti. O slovo se také hlásí
feudální velkostatek ... druhé nevolnictví, jehož projevy marxisté, zřejmě
z neznalosti, připisují středověku.
Teprve nyní, křečemi reformace, triumfuje Jih. Neboť dualismus východního
Středomoří, dualismus Těla a Duše, naplnili protestanti měrou vrchovatou,
i když v inverzní podobě. Neboť potřeby velkostatku se manifestují nároky
na větší centralizaci moci. Neboť mýtické myšlení se realizuje formou
novodobého nacionalismu. Neboť ekonomický příklad Florencie, Benátek
a Janova je dovršen v Nizozemí.
Toto vyprávění o renesanci a reformaci je ságou geografického regionu
Francké říše a severské vlasti Normanů. Hraničářské státy Abendlandu
představují synchronní aberaci, zatímco Cechy deviaci diachronní.
V době katastrofy středověkého Abendlandu, ve čtrnáctém století, prožívají
země České koruny období své slávy a feudálního rozkvětu. Velkorysá a
úspěšná politika Karla IV. postavila v tomto státě alespoň na několik
desetiletí hráz všeobecné degeneraci, nemluvě již o tom, že uragán Černé
smrti jej zpustošil daleko méně než ostatní Evropu. Ale obecné destruktivní
síly působí i zde, a tak pod skvostnými perutěmi gotického manýrismu
pražského císařského dvora káže Konrád Waldhauser a Milíč z Kroměříže,
hoří hranice valdenských. Osobnost Karla IV., jeho mazanost a štěstí
v zahraniční politice, velkolepý program veřejných výdajů, důvěra v poslání
královské krve a současně odvaha ke kompromisům se všemi politickými
vrstvami populace, to vše dokázalo po určitou dobu tišit bouři. Či spíše
spoutat. A tak ve chvíli, kdy tato personifikace středověké moudrosti
a šikovnosti je na trůnu vystřídána Václavem IV. Šíleným, latentní síly
rozkladu se projeví explozí české reformace a husitství. Požár v oné
době překvapivý, že teprve po sto letech odrazí zrcadlo okolního Abendlandu
,jeho plameny. Ať už formou luteránské selské války, či zhodnocením předností
profesionální pěchoty...
Zde více nežli na tři století propásl Abendland svou šanci. Neboť ona
převratná doba českých dějin k nám nepromlouvá pouze slovy touhy prolomit
bariéry represe, heroismem, ale v prvé řadě, podle mého soudu, slovy
basilejských kompaktát. Onoho velkolepého pokusu o snášenlivost, o ochranu
minorit, pod klenbou katolického chrámu. Pokus tak oslnivý, že rezultát
augšpurského míru, to jest ono „Cuius regio, eius religio“, vypadá vedle
praxe kompaktát a české konfese pouze jak kupecké hudlaření. Neboť v
Čechách měl právo vybrat si i rab ...
Rudolfínská Praha s prsty deště, magie hermetiků, manýristické obrazy
...
A nyní problém hraničářských států ... Polsko, Uhry, Pyrenejský poloostrov,
Anglie.
Také polský šlechtický stát měl svou periodu protestantských vášní. Také
zde hrabivost kléru urážela lidový smysl pro spravedlnost a šlechta ucítila
prachy. Ale poryvy změn se stále více prosazoval princip kontinuity.
Princip, který vznášel nároky konstantní orientace zahraniční politiky,
dané víceméně konstantními nepřáteli. A proti moslimským Turkům a pravoslavným
Rusům a Ukrajincům byla zřejmě katolická víra lepší zbraní než protestantská
morálka. A tak Rzecz Pospolita vedená Zikmundem III. Vasou se jako celek
vrací do lůna římské církve a hned vzápětí dobývá načas Moskvu a o několik
desetiletí později špice kordu Jana Sobieského přibije na bránu Vídně
turecký půlměsíc.
Problém Uher je odlišný. Protože země Svatoštěpánské koruny byly konfrontovány
nejen s mohamedánskou expanzí, ale také s nároky zaalpských Habsburků.
A tak potřeba katolické víry, která byla zcela evidentní z hlediska ochrany
geografického regionu před Osmany, byla problematizována protihabsburským
cítěním početných skupin Uhrů. A proto rekatolizace tohoto území byla
do značné míry procesem násilným.
Jestliže Polsko i Uhry odráží obecné rozpory Abendlandu oné doby, a pouze
jejich řešení představuje jistou odchylku, pak Hispánie vzkvétá antagonismem
zcela odlišného řádu. Neboť zde již po staletí promlouvá nesmiřitelnost
Západu a Východu.
Pyrenejský poloostrov. Příroda tak strašlivá, až mrazí. Olysalé kopce,
sinalá nebesa. A po Římanech Vizigótové, kteří dali zemi Kříž. A roku
711 uzavřela obzor železná opona islámu. Pouze Katalánsko-španělská marka
karlovecké říše a Asturie vzdorující Arabům. Vzdorují? Rvou jim z těla
cáry! León, Navarra, Kastilie, Aragon... A dál a dál na jih.
V této zemi se zrodily ony generace rytířů v mnišských kutnách a mnichů
opásaných mečem, které malovával Zurbarán. A tito muži rozhodně nebyli
zmítáni rozpory, které Abendlandu vtiskl italský Jih a nordický Sever.
Neboť pokora před Bohem a vášnivá agresivita vůči všemu ze světského
řádu jim vždy ukazovaly pravdu. A proto španělští Habsburkové byli zřejmě.jediní,
kteří mohli pozvednout prapor protireformace. A proto španělští Habsburkové
byli nejméně vhodní k tomu, aby nabídli řešeni. Neboť Španělsko a Portugalsko
se bojem proti islámu poislámštilo a jejich katolicismus reprezentoval
pouze církev bojující a nikoliv církev milosrdnou. Sv. Dominik se první
chopil inkviziční metly a sv. Ignác z Loyoly, se stehenní kosti dvakrát
zlomenou, první položil na oltář svůj meč. A oba byli Španělé. A proto
Latinská Amerika, ono dítě Pyrenejského poloostrova, není Abendlandem.
Neboť Španělé a Portugalci jí mohli poskytnout pouze činný pól naší civilizace,
zatímco onen trpný musela hledat v paměti jiných ras. A když jej nalezla,
musela transformovat i ten činný. Aby tvořily celek.
A nakonec nám zbyly Britské ostrovy a problém Angličanů. Příčinou jejich
odchylky je čas. Čas, který jim byl dopřán. Aby se po staletí vyvíjeli
sami, bez zásahů zvenčí. Neboť na britskou půdu od r. 1066 nevstoupil
vetřelec. Ať už proto, že vzedmuté vlny severního Atlantiku naháněly
všem, s výjimkou Normanů, strach, nebo proto, že britští námořníci a
později i letci byli zářivým štítem země, nebo konečně proto, že Bůh
ochraňoval královnu. Jako roku 1601.
A tak ona geografická splendid isolation poskytla Britům šanci, aby dovedli
nejdál onu symbiózu konkurence a kompromisu charakterizující Abendland.
Symbiózu která rezultovala v princip svobody podnikání a princip dělby
mocenských center. Neboť, i když britské dějiny jsou plné krutosti plamená
a krve, vždy koneckonců přišla chvíle, kdy patová situace zastavila svářící
se soky. Na kontinentu rozhodovala hru v té chvíli intervence ze sousední
země. Zde triumfuje kompromis. A z něho plyne smysl pro indukci a nevraživost
vůči deduktivním systémům. A proto Magna charta libertatum... r.1215,
Oxfordské provize a z nich plynoucí parlament... r. 1258, rušení nevolnictví...
14. století, anglická reformace... r. 1534. A protože tato reformace
nebyla projevem kolektivní vášně, ale spíše kolektivní shovívavosti vůči
vášni jediného muže, je anglikánství nejvíce zralé pro návrat do náruče
Církve.
A tak faktor času umožnil Británii, aby střežila Abendland pouze před
mořem a oblohou. A možná, že právě ona trvalost vody a vzduchu nad ní,
trvalost živlů, které zřejmě Angličany nejvíce formovaly, dala pak tomuto
národu také víru v neotřesitelnou platnost určitých komodit a principů,
které nacházel ve své tradici, a v precedens. A tak, i když v politickém
a sociálním plánu neměli Angličané žádnou normativní morálku, chovali
se amorálně méně, než by se dalo očekávat. A nakonec: samotné atributy
britského života se staly normou pro zbývající svět.
Mám-li charakterizovat onu periodu života Abendlandu začínající někdy
v patnáctém století a trvající dodnes, pak mi připadá vhodné jediné slovo:
interregnum. Neboť jistota, která charakterizovala středověk a dodávala
legitimnost jeho činům, je stále více nahrazována pocitem viny.
Jaspers mě přesvědčil, že existují čtyři druhy viny: kriminální, politická,
morální a metafyzická. „Metafyzická vina je nedostatek absolutní solidarity
s člověkem jako člověkem“. A Freud mi naznačil, že sílící pocit této
viny je také rubem pokroku uskutečňovaného revolucemi. Neboť každá revoluce,
latentně slibujíc totální osvobození libidinózních sil, nahradí pouze
jednu formu represe represí jinou. A k nejlepším z těch, kteří nesou
onen kříž metafyzické viny, promlouvá nyní Lévi-Strauss. A protože jeho
slova jsou lahodná, plná kultivované vášně, interesantních poznatků a
dialektických bonmotů, nasloucháme mu s rozkoší. Avšak ani jeho poselství,
poselství viny Abendlandu, nenabízí řešení, které postihuje totalitu
naší situace. Neboť jeho výzva neaktivizuje síly odporu, které jsou nutné
ve chvílích velikého ohrožení. A nezbývá nám tedy nic jiného, než sytit
se všemi zdroji touhy, které jsme našli podél naší, patnáct set let trvající
cesty a nezapomínat nikdy na to, že couvneme-li od nich jenom na okamžik,
pak kozácké hordy, islámská soudnictví a čínský kolektivismus nás mohou
uvrhnout do inferiority, která je ještě horší než ta naše.
Výlučnost Abendlandu nespočívá v oné luzné vidině diachronního pokroku.
Je dána docela prostě synchronní komparací s ostatními společenskými
celky, které se zformovaly ve státní tvar. A zde, ač nerad, musím vyslovit
svou skrytou myšlenku: otázka alespoň v sociálním plánu, nezní: „Co je
dobré, a co zlé?“ ale „Co je lepší, a co horši?“ Domnívám se zcela upřímně,
že ona druhá formulace, která je mi blízká, mohla docela dobře splynout
z úst sv. Augustina, zatímco první formuloval Mání. A jestliže si položím
; tuto druhou otázku a zodpovíme jí tak, jak se o to pokouším, pak můžeme
opět nabýt oné jistoty nutné k obraně. Teprve potom, ne po vítězství,
ale po rozhodnutí bránit Abendland, můžeme porovnávat jeho skutečnost
se svým individuálním ideálem Dobré Společnosti. A nacházet v této komparaci
motiv ke změně a ne ke kapitulaci.
Nyní je snad už čas, vrátit se k oné výchozí historické epizodě a zjistit,
zdali onen vtíravý pocit dějinné analogie nám ukazuje směr. Vraťme se
opět do doby, kdy galeoty vedené Oručem a Chaireddinem Barbarossou křižovaly
Středozemní moře, kdy dobývaly se zatvrzelou úporností ostrov za ostrovem
a vytvářely v severní Africe souvislý pás moslimských států. Kdy Španělsko
na vrcholu úspěchů conquisty Španělsko vedené císařem Karlem V., oním
podivuhodným panovníkem, který v roce 1556 abdikoval na všechny své světské
úřady, aby se mohl nerušeně věnovat kulinářství, tedy kdy Španělsko ztrácelo
ve Středomoří jednu državu za druhou. Džerba, Tunis, Bizerta, Alžír,
Tripolis ... Kdy Benátky s Janovem, zdegenerované v kupeckou čipernost,
s vojenským rozpočtem strašně zanedbaným, nebyly schopny bránit Egejské
moře.
Co bylo příčinou onoho moslimského boomu? Byla to nesvornost? Vždyť Španělsko
bylo rdoušeno Francii, napadáno v Německu, odmítáno v Nizozemí a zrazováno
v Itálii. A reformace vázala síly Habsburků. A Anglie se již vydávala
na pochod. Ale na druhé straně, tato situace, i když dosti tristní, nebyla
nikterak výjimečná. Neboť ona manifestace protikladných zájmů jednotlivých
států Abendlandu byla a je přirozeným vyjádřením principu konkurence,
který tvoří základ společenské smlouvy naší civilizace.
Byla to tedy ona krize vědomí? Krize, která oslabila pocit identity v
protikladu k islámu? Nemyslím. Neboť právě Španělsko, které ve Středomoří
přijímalo nejtěžší rány turecké šavle, bylo krizí postiženo nejméně.
Nemluvě již o tom, že na ostrově Malta se zachovalo skvělé jádro rytířstva,
johanité, kteří své svaté nadšení snoubili s dokonalou profesionalitou
nejlepších námořníků té doby.
I když antagonismy v ekonomickém a sociálním plánu jistě přispěly k tíživé
situaci Abendlandu, onu základní příčinu téměř dokonalé zkázy křesťanstva
ve Středomoří musíme hledat jinde. Na druhé straně barikády. Pod prapory
tureckého loďstva. Neboť zde bojovali svobodní muži. A na jejich lodích
nebyl nikdo ukován k veslům. Neboť ta skvělá cháska, Oruč, Chaireddin,
Hasan, Dragut ..., byli korzáry, kteří se nevázali žádnými společenskými
makrostrukturami Vysoké Porty a svůj osud si vybrali víceméně dobrovolně.
Ať už bojovali pro kořist, pro víru nebo prostě proto, že nacházeli v
boji rozkoš, bojovali v prvé řadě pro sebe. A proto jejich dobrovolná
volba nalézala důstojného soupeře pouze v rytířích sv. Jana, kteří také
volili dobrovolně. A proto početnost korzárské komunity byla vždy větší,
než oné rytířské. Protože dusné ovzduší despocie vyhánělo stále více
mužů za hranice osmanského státu, kdežto Abendland nabízel svým synům
příjemnější možnosti realizace, nežli odříkání a boj.
A tak paprsek naděje, o kterém jsem na začátku hovořil, odráží možná
více ohně našich porážek, nežli lesk našich vítězství. Neboť ony porážky
nám neuštědřila despocie, ale pospolitost, která byla svobodnější než
ta naše. A svobodnější byla proto; že na chvíli zapomněla na tradice
východního státu a společenský receptář koránu. A organizovala se podle
pravidel militaristické demokracie. Podobně jako hordy Velké Stepi, husité
nebo konečně jako pirátská komunita Francise Draka, která ve stejné historické
periodě, pod praporem královny Alžběty, rozdrtila lépe vyzbrojenou a
početnější španělskou armádu. Ale ve chvíli, kdy turecká korzárská pospolitost
měla těžit z plodů, které získala bojem, začala opět působit paměť a
tradice Východu. A pak dobytá území kalcifikovala v kaverny despocie.
A oni mužové ze železa zdegenerovali bud‘ v božské panovníky nebo jejich
otrocké poddané. A nebo dopadli ještě hůře, jako Chaireddin, který se.
vrátil do osmanské říše a stal se admirálem. Zlatem oděnou, zbožňovanou
loutkou, za jejíž hedvábné nitky tahaly harémové souložnice sultána.
Neboť v této říši nebyly stavy, kortesy, nevládl zde ani kompromis, ani
právo veta, ale pouze tíživý odér intrik v pařeništi morbidní harémové
sexuality. A to byl začátek konce. A také příčina, proč rytíři sv. Jana
uhájili v roce 1565 Maltu, i když bojovali s třicetinásobnou přesilou.
A proč bylo turecké loďstvo zničeno u Lepanta léta Páně 1571.
Neboť despocie může proti demokracii postavit jen množství a kázeň. A
i když region Abendlandu byl prakticky vždy roztříštěn na disparátní
soubor svářících se států, a státy byly brázděny příkopy sociální nevraživosti,
ona společenská smlouva, která je mu vlastní, staví bariéry represe tak
šikovně a vhodně, že dostatečně velký počet mužů a žen vidí přísvit svobody.
Přísvit stavu, kdy budou uspokojeny všechny potřeby. A proto pouze nezakotvené
minority jsou motivovány nárazovým výbuchům vášně, toužící spálit ony
bariéry. Kdežto ti ostatní nalézají uvnitř institucí Abendlandu příležitosti
k realizaci tvůrčích sil. A tato situace může kompenzovat počet a souzvuk
pochodového kroku. Protože princip ekonomické a intelektuální konkurence
dával a dává těmto mužům a ženám vhodné nástroje, aby byli schopni obrany.
Protože princip kompromisu jim poskytuje šanci dobrovolné volby, která
ve chvíli, kdy je vybrán boj, stimuluje k větším výkonům, než slepá poslušnost.
A tak si můžeme pouze přát, aby v dobách marasmu, kdy apatie paralyzuje
úsudek a víru, pozvedli Štít naděje muži ukutí z přesvědčení, jako johanité,
a dali těm ostatním několik let času, aby si to všechno uvědomili a volili
dobře.
Pokus o poselství
|